Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Norde - 17 mars 2009 00:08

Så var första dagen på min praktik hos Ljusnan avklarad. Blev en lång dag, klev på 08.00 imorse och lämnade redaktionen 23.00 nu ikväll. Dagen inleddes med morgonmöte där jag fick presentera mig för att och de sig för mig. Lite lustigt att vi är tre praktikanter från Mittuniversitetet på redaktionen (en bildjour, en jour och en jour60).


Vid tio drog jag och Henke (jour60) iväg till Arbrå och Nytorps gymnasium där det skulle vara en partidebatt mellan olika partier och eleverna. Gled runt och plåtade en del innan vi åkte tillbaka. Väl tillbaka började problemen då varken bridge eller photoshop ville acceptera mina raw-filer men efter mkt pill från teknik-snubben fick jag ett nytt photoshop som det funkade i så var bara att sätta igång med redigeringen. Slängde ihop ett gäng bilder och skickade iväg. Fick med 5 av dessa i tidningen imorrn, en som kommer att gå på ettan och sen fyra som går på en sida. Skoj!


Sen satte sig jag och en av fotograferna och kikade igenom massa gamla bilder som han tagit under olika jobb, var kul att se. Framåt kvällen blev det dags för mig och Johan att dra iväg till Edsbyn för att bevaka P17-semifinalen mellan Edsbyn-Sandviken i bandy. Och efter kvällen kan jag säga att bandy är både en svårfotad och farlig sport för fotografer.


Nu sitter jag med en tekopp och ska väl snart gå och lägga mig, är en ny dag på redaktionen imorgonbitii..  


Och som jag tidigare lovat, nån bild:

Ovido - Quiz & Flashcards