Alla inlägg under november 2007

Av Norde - 25 november 2007 12:57

För fem månader sedan.. Bollen rullas runt i laget och ut mot vänstersidan där jag tar några steg upp från min backplats. Får så småningom bollen och sätter igång en löpning längsmed kanten, tar mig förbi en kille och passerar mittlinjen och fortsätter en tio meter ner när det plötsligt händer. Tappar kontrollen på bollen i samband med att jag ska ta mig förbi ytterligare en kille så ska stanna upp och ta tillbaka bollen. Dessvärre fastnar jag fast i gräset med dobbarna och vrider till knät så att ett högljudt knak hörs ner till deras målvakt varpå jag faller ihop av smärta å blir liggandes skrikandes. Vanligtvis är jag den som snabbt flyger upp efter att ha gått i backen på en match men nu kände jag mig oförmågen att göra nånting utan kunde bara ligga kvar å skrika ut min smärta och rulla runt.. Efter lite behandling och omplåstring fick jag hjälp av planen och blev sittandes på sidan i 10 min innan jag gav mig på att försöka jogga lite lätt för att jag så gärna ville fortsätta matchen, kände dock att det var omöjligt och tog mig långtsamt till omklädningsrummet för att duscha. Det var då den andra vågen av smärta kom. Lyckades klä på mig och tog mig ur omklädningsrummet där jag sedan blev sittandes utanför med smärta men kunde iaf få se resten av matchen.

Fyra veckor senare, efter kryckor och läkargbesök, kände jag mig rätt okej så valde att testa träna vilket kändes som att det fungerade. Ändå fram tills att ca 20 sekunder återstog av träningen och jag kommer springades bredvid en kille i laget när knät plötsligt smäller till mitt i steget varpå samma procedur återupprepades. Dagen efter ringde jag ner till läkarmottagningen där jag först fick beskedet att dom tyckte jag kunde vänta en vecka med att komma in vilket i mina öron lät helt omöjligt så krävde att få komma in och att jag ville vidare till en ortoped varpå jag fick tid..

Därefter har jag hoppat runt inom sjukvården känns det som. Började med läkarbesöket efter första smällen. Fick ett par kryckor, lite smärtstillande tabletter och ordinerades vila. Efter andra smällen, återigen läkarbesök, lite starkare smärtstillande tabletter och ett par kryckor tillsammans med vila. Även en remiss vidare till röntgen. Efter röntgen var det bara att stå i en lååång kö för att få tid hos ortopeden som jag tillsist fick besöka. Det besöket var bland de snabbaste jag vart med om och han skickade mig vidare med en remiss till sjukgymnast. Väl hos sjukgymnasten fick jag en undersökning där han konsterade att han misstänkte att korsbandet var av och skicka en ny remiss tillbaka till ortopeden och ytterligare en månads väntetid som jag dock halverade efter ett långt samtal till sjukhuset så på tisdag är det dags för ett nytt ortopedbesök. Får helt enkelt se vad han säger och tycker. Men misstänker att om det är av så blir det väl magnetröntgen och sedan operation.. Är glad om jag kommer kunna lira nå boll nästa sommar jag..och att jag slipper där här soppan snart, börjat lessna på att vara så begränsad..

Av Norde - 24 november 2007 00:38


alltså.. det jag fick höra ikväll var nog bland det värsta på ett bra tag. Fattar inte hur man kan bete sig på det där sättet! Först vara med om en situation dubbelt upp och ändå inte kunna få nå insyn i att det du gör är helt fel utan fortsätta på samma riktlinje.. Hur kan man bete sig på ett sånt sätt mot en annan person som är så förlåtande och givmild och allt! Det är ju nåt som inte är helt riktigt och inser du inte det själv så vet inte jag e.. Jag vet iaf hur jag hade hanterat situationen om jag stog i den andra rollen.. Nu hoppas jag jag nästan att han snart gör det med, även om det är svårt.. Fattar inte hur man kan vara så känslomässigt kall.. Efter allt han offrat, stackarn..

Av Norde - 20 november 2007 22:12

Helgen spenderades söderut, först en dag i sthlm och sen resten i Uppsala hos sis och hennes man för att fira hennes 25-års dag.. Skönt att komma iväg lite så ibland. Annars flyter väl allt på som vanligt..


Har kommit fram till att det bästa sättet om man har massa funderingar och saker man bara inte kan släppa i tankarna så är det bara att ställa sig i en varm och lååång dusch. Känns som att alla tankar bara kommer över en då och man funderar över det mesta. Kan vara skönt och välbehövligt ibland för att avslutas med att vrida på iskallt vatten för att rensa huvudet från alla dessa tankar och funderingar innan man kliver ut ur duschen.


Hade inte allt för mkt att göra idag så tog kameran och gav mig ut på en promenad på som varade lite längre än 2 och en halv timme. Rätt uttröttad efter det och somnade en sväng efter middan.. Var länge sen man var ute på promenadsväng nu.. Läre nog försöka göra det oftare, fast inte så skoj själv..


Fotomässigt så har jag liten redovisning imorrn på mina analoga bilder från yrket jag fotade, hade eventuellt velat ha några fler bilder men orkade helt enkelt inte att framkalla några fler än dom jag har nu. Digitalt börjar jag bli sugen på att uppgradera mig kameramässigt..

Av Norde - 13 november 2007 22:13

Kom inte på det där med telepati.. dock visade det sig att det kanske funkar ändå,scaary =P


Haft en massa drömmar dom senaste dagarna, drömmar jag kommit ihåg till stor del när jag vaknat.. Och två nätter i rad har två personer varit med i drömmarna, dock i helt omvända situationer sett från den ena natten till den andra.. kan inte förstå varför dessa två är med i mina drömmar samtidigt, ska det betyda något? skulle varit interessant med lite drömtydning av det hela..


Har varit lite nere i helgen.. delvis för att jag börjar bli så less på att aldrig bli bra i knät. Hoppar fram och tillbaka inom sjukvården känns det som utan att få nån riktigt säker diagnos över vad som är felet. Hade fått ny tid hos ortopeden nu igen, väntetid en månad.. Men ska ringa och ligga på lite imorrn för tycker inte att jag ska behöva vänta så mkt längre till än vad jag redan gjort. Bara jobbigt att behöva känna sig så begränsad och bli tvungen till att tacka nej till och avstå från att göra saker för att jag måste ta det lugnt och inte överbelasta knät. "Absolut inge fotboll i vinter, får se när det känns bättre så att du eventuellt kan komma tillbaka" så lät det från sjukgymnasten.. Känns som man går en väldigt tråkig vinter till mötes, får väl helt enkelt sitta inne och kolla ut genom fönstret eller nåt annat skoj..


Satt inne gjorde man igår med, fotbollsgalan visades på tv´n så kunde inte annat än bänka sig. Kul att se Oremo plocka hem pris som årets nykomling, välförtjänt! Och sen.. kanske kvällens roligaste och skönaste sak: Alsings intervju med IFK´s Bengt Andersson, sååååå klockren! hahaha, vilken sköning den där Bengan. Lite för full kanske, men vad gör det.. Han skapar tvunderhållning och hela IFK såg ut att ha reeejält skoj åt det! kvällens höjdare =P


Skickade in en ansökan i söndags om att extraknäcka på helgerna och fick svar imorse.. Verkar som jag fått det, skulle iaf maila tillbaka bra uteställen i Söderhamn från åldrarna 18 och uppåt så skulle dom (Efterfesten.com) sätta in mig som fotograf skrevs det..


Verkar dessutom (?) som att det kanske blir en ny export från Söderhamnshörnan till allsvenskan, skoj =P

Av Norde - 10 november 2007 01:24

Tandläkarbesök imorse, inte det roligaste kanske.. å inte blev det roligare att det var första gången man är tvungen att betala för det heller.. typ 430 spänn för en undersökning?! skaplig timlön d..

Därefter gjordes det lite ärenden på stan, dels så inhandlades det en fars dagpresent till imorgon.


Eftermiddagen spenderades på badhuset med matte, helle, birran och emelie.. Var länge sen man var där nu =P hade tänkt ligga i relaxen å ha d skönt, tyvärr var den uthyrd.. men vart bra sugen på å gå in dit ja ;P Fick bli lite vattenrushkanor (stavning?)  istället.. Vilket slutade med en tillsägelse från badvakten (som sist ;P) efter att nå småtjejer hade sagt till henne att jag matte och birran hade hoppat från halva kanan å ner i bassängen. Skratta när hon sa det.. menar, det är iaf tre meter högt och bassängen har ett djur på en halvmeter.. hade haft skapligt ont i benen isf kändes det som :P undrar vart dom fick det ifrån.. kanske var när jag var på väg att flyga över kanten iofs =P Sitter med bra ont i svanken efter dagen iaf, fått nån bula där sen vi åkte.. läre slagit i nåt skit, ömt äre iaf..


Kvällen blev lugn å skön med lite tv-spel och blandat med det övriga folket..


Var nåt jag funderade över med telapati eller något liknande, dock tappade jag det.. hmm.. börjar tappa allt mer och mer ord känns det som, skrämmande :S


Ska sova på saken.. naajt 

Av Norde - 5 november 2007 15:57


Var iväg och fotade på mitt gamla jobb idag.. och cheferna är lika muntra fortfarande, eller inte.. Hur svårt kan det vara att dra lite på munnen ibland lr gör det för ont tro? aja fick mina foton iaf, men läre få dom godkända av en av cheferna först.. haha


Kom upp till skolan, nån timme senare än alla andra. Det första jag märker när ja hoppat av bussen är att ja glömt nycklarna till rummet hemma, craap.. så läre väl åka hem ikväll igen.. Väl inne i skolan försöker man hitta klassen dock utan lyckat resultat. Ett samtal senare får jag veta att dom är på studiebesök.. mer än jag visste d, så nu har man spenderat den här dan helt själv här.. kunde lika gärna stannat hemma..

Av Norde - 3 november 2007 15:46


Halloween... Kvällen börjades hemma hos Jonny och Emelie där vi var några få och fixade iordning lite gott o blandat, t.ex ost och kex ;P Senare ramlade resten av folket in med, massa trevlans folk d ;P Sminket fixades så man såg ut som nå hej-kom-å-hjälp-mig, men det ska va lite ibland å ;) Å sen lyckades ju nååån hitta den röda karamellfärgen med, mindre kul dan efter kasnke ^^ Senare bar det av in till statt där det faktiskt var rätt så mkt folk och en hel del roligt folk med =P Dessvärre hade jag det inte 100% skoj där men det var iaf inte tråkigt så.. Frågan är bara varför man inte kunde ha riktigt skoj?! hmm..


Sen att stan är uppbygggd med massa nöjt folk är en annan sak.. haha säger då d ja, hur orkar man?! skrattretande :D

 Å sen.. det luktar dubbelmoral låång väg, tråkigt att se.. men men


 Har äntligen köpt ett par tofflor ;)

Ovido - Quiz & Flashcards