Alla inlägg under oktober 2008

Av Norde - 31 oktober 2008 23:16

Efter en väldigt intensiv period är jag nu hemma i Söderhamn igen.. en snabbis iaf.


Ända sen i helgen då jag var i Uppsala och gjorde ett bildrepotage om islam och muslimer i deras moské har det varit full fart! Var skönt att få komma iväg lite och att jag hittade nåt att göra om nere i Uppsala så man kunde passa på att hälsa på sis i samma veva. Väl hemma igen satte arbetet med att få klart artikeln och bilderna och det blev många långa nätter. Natten före deadline satt jag uppe till halv sju innan jag kom i säng och fick sova två timmar innan det var dags för en vanlig heldag (9-17) i plugget, lagom sliten!


För att fira att vi äntligen var klara beställdes det biobiljetter till premiären av nya Bondfilmen, ännu en sen natt. När vi sen var hemma ringer Cattis och är helt överlycklig: - Det snöar!!

Kikade snabbt ut och såg hur snön vräkte ner så när halva gänget var samlat begav vi oss iväg upp mot Hydro och hade snöbollskrig längs vägen. Väl framme bestämde vi oss för att göra något speciellt, köpa glass/isglass. Hur många hade gjort det? ;P Hoppas Cattis lägger upp den fina filmen från detta lilla äventyr :P


Under gårdagen och idag har vi bara haft genomgångar av kändisporträttet och jalla-övningen med opponeringar. Har varit kul och lite avslappnande faktiskt, framförallt välbehövligt! 


Nu sitter jag hemma och ska snart krypa ner och sova. Blir upp tidigt imorgon för då bär flyttlasset mot Sundsvall av. Fick min lägenhet idag och ska bli skönt att få något eget faktiskt. Får passa på att tacka för gästvänligheten från Amanda så att man har haft nånstans att slagga tills vidare :P 


Stött på ett litet I-landsproblem bara, visade sig att jag har massa mer småprylar än jag trodde så undrar hur man ska få plats med allt. Kommer nog få lämna det allra mesta hemma för 22kvm rymmer inte mycket och högtalarna och sängen är redan klar för avfärd. Aja, får se hur det löser sig imorrn!

Av Norde - 27 oktober 2008 13:03

Skriver som många andra har gjort:


TentAn gick riktigt brA!  hipphurra (fick man med ett rim också på samma gång, pluspoäng ;D)


Riktigt underbar känsla när man såg bokstaven, var rädd att det skulle ligga på gränsen mot ett E mer jag, puust :D

Av Norde - 21 oktober 2008 01:35

Har suttit och skrivit ett personporträtt om Anders Södergren nu ikväll efter min intervju med honom i fredags. Störta problemet nu är att jag vill skriva mer än vad jag får. Har en begränsning på max 5000 tecken och har så mycket mer material som jag vill ha med i repotaget än vad jag kan nu.. Måste börja prioritera lite om vad som ska få vara med och inte, har redan tvingats tagit bort en massa som jag anser intressant men ändå är det för långt.. Måste kapa 358 tecken till vilket leder till att avslutningen kommer att bli väldigt abrupt, tyvärr =/


Av Norde - 19 oktober 2008 11:21

Som topic; Jag hatar finanskrisen!


När kommer det att vända och gå uppåt igen?! Vill inte behöva leva på nudlar under mina tre år här uppe i Sundsvall

Av Norde - 19 oktober 2008 11:05

Love up North i fredags var grymt skoj! Och nu är jag ännu mer såld på Johnossi än tidigare, dom hade flera bra låtar utöver dom två jag kände igen sen tidigare. Johnossi var dock inte kvällens enda bra band, läre ju säga att Teddybears Sthlm gjorde ett bra framträdande med och att det var bra drag då!


Lagom sliten när man blev väckt på lördagen. Vaknade först till av att Evelina plingade på vid tolv men tog inte så stor notis om det utan kollade bara på dörren och somnade om igen, en timme senare var det dags igen. Åland kommer och plingar på för fullt och bara skrattar när jag öppnar. I gengäld fick han bjuda mig på en riiktigt fet frukost med ägg, bacon, korv osv..


Sen bar det av hem till Robin för att fixa redigeringsuppgiften innan vi framåt kvällen kilade över en sväng till Björling där det var förfest, 22 pers på 22 kvm =P Sen avslutade Jimmy och jag kvällen tillsammans med Johan, Elin, Evelina och Per och lirade lite tv-spel.


Nu har jag nyss vaknat och ska snart bege mig ut på ne tur runt i Sundsvall för att bara gå ut och gå lite, södra berget kanske får stå som utflyktsmål.. om jag orkar så långt =P Sen väntar väl allt material från intervjun att sätta ihop till en text när man kommer hem.


Dagens musiktips:

Johnossi

Av Norde - 17 oktober 2008 19:52

Nyss hemkommen från en heldag i Östersund.


Blev en sen natt inatt, kom inte i säng förrens fram mot halv fem då jag var klar med intervjuuppgiften samt hade sparat ner allt research-material inför den kommande intervjun. Två timmar senare ringer väckarklockan och jag masar mig upp och slänger mig på Ålands cykel för att hämta ut tågbiljetterna på andra sidan stan som ska ta mig till och från Östersund. (Gjorde ett försök inatt med men då var det stängt, slutade med att polisen stannade mitt i en korsning och bara stog och kollade på mig så skyndande mig att trampa iväg för att inte få böter för avsaknad av lampor och reflexer. Några korsningar senare möter jag dom igen och trampar fort vidare)


Iaf, väl framma i Ö-sund strosar jag runt på stan i några timmar och rekar snygga fotoställen som skulle bli bra för min porträttfotografering av Anders Södergren innan jag greppar telefonen och ringer upp honom för att få en tid. Någon timme senare styr jag stegen mot Anders hem där jag möts av två fina vovva, Nils och Alfons, innan jag kan hälsa på Anders. Väl inne i hans vardagsrum sätter vi igång med intervjun och snackar om både det ena och det andra. Det är inte bara jag som ställer frågorna utan han frågar även saker om mig, trevligt bemötande faktiskt =)


 Mina tilltänkta fotoplatser sket sig totalt då han inte riktigt hade tiden till att kila runt på stan för att fotas så vi fick helt enkelt kompromissa och ta fotona i närheten av hans hem. Planeringen sprack helt där och bilderna blev lite därefter kändes det som, mindre genomtänkta alltså!


Men man blev iaf en erfarenhet och en kontakt rikare, något som kan vara välidgt viktigt. Även om man i början var nervös så kändes det inte så jättekonstigt att sitta där och ställa frågorna om honom och hans problem som han har haft med skador osv..


På tåget hem hamnade jag brevid nån man som snackade en massa och bjöd på öl, han var lite rolig faktiskt =P


Nu har jag precis stekt på två burgare och klämt i mig så närmast framöver väntar en dusch sen upp till Åland en sväng innan vi drar vidare mot Stadshuset och Love up north! Bland dom band som kommer att lira så kan bl.a dessa nämnas; Teddybears Sthl, Jonossi och Ceasars (Palace). Kan nig blir en rolig kväll det här.. Om man inte somnar

Av Norde - 16 oktober 2008 20:22

Som jag skrev i föregående inlägg så fick vi då vår nya uppgift idag, "Känd från media", som går ut på att vi ska träffa och intervjua/fota en kändis. Efter många funderingar fram och tillbaka på vem jag skulle välja föll valet till sist på landslagsskidåkaren Anders Södergren. Mycket tack vare att han har sina rötter i Bergvik där det har blivit många mil i skidspåren för honom.


Så efter att ha fått tag i hans telefonnummer började jag ringa.. och ringa.. Testade 4 olika nummer utan att få svar, väntade en timme och gjorde ett nytt misslyckat försök. På sista försöket för kvällen svarade han till sist så efter lite diskussion kom vi fram till att jag åker till Östersund imorgon för en intervju. Kommer nog att bli skoj =) Måste bara sätta igång med lite research och började fundera ut bra frågor och fotoidéer.


Men det får bli inatt, nu väntar bio (Patrik 1,5) med resten av gänget...

Av Norde - 16 oktober 2008 09:28

Fick en reklamlapp på dörren på Red Bull igår där det stog att man tillsammans med den skulle hänga ut någonting man sov i på dörren under morgondagen om man ville "byta sömn mot vingar". Så imorse när jag vaknade till tog jag och hängde ut en liten strumpa (sova i strumpor?!) på dörren och gick och la mig igen (Låter det inte som en julsaga nu?) och strax därefter plingade det på dörren. Utanför stog två flickor från Red Bull och gav mig lite dricka och ville i utbyte ha ett kort på mig där jag stog i mina boxers och en t-shirt bara och tog emot en Red Bull, haha. Nyvaken med frisyren åt alla håll och allt, läre sett hemskt ut :D

 Så nu sitter man här och dricker sin frukost för att komma igång lite inför dagen.. Red Bull, ger dig viiiingar  ;)


Igår kväll vart det en sväng iväg till sporthallen med Nord för att kika innebandyderby, tajt match och mkt folk så det var skoj. Idag väntar föreläsningar och en massa funderingar inför den nya uppgiften vi kommer att få, "Känd från media". Går ut på att vi ska ta kontakt med och därefter träffa en kändis för att fota och skriva ett personporträtt om. Mailade iväg en förfrågan till dom som jag misstänkte hade hand om Takida i förrgårkväll, har jag inte fått svar idag runt lunch får jag lyfta telefonen för att höra om dom har funderat på det.. Annars går jag vidare med mina funderingar på kändisar

Ovido - Quiz & Flashcards