Alla inlägg under februari 2008

Av Norde - 27 februari 2008 20:59


Dagens tabbe:

Var ute och fotade ungdomar till en liten enkät om vad de skulle göra på sportlovet. Tog några kort på en kille som fick frågan och kollade därefter på displayen på kameran samtidigt som reportern ställde frågor, och när jag ser bilden på honom börjar jag skratta högt.. bra gjort :D men han såg iaf rolig ut på kortet ;D

Av Norde - 26 februari 2008 22:12

Andra dagen på praktiken hos tidningen HT avklarad. Efter gårdagen hade jag fått min första bild publicerad i dagens tidning. Gårdagen i övrigt var ganska händelsefattig. Idag gick jag på mitt pass först klockan halv 1 vilket innebar att jag skulle gå kvällspass denna dag. Efter att ha suttit och läst igenom lite nyheter kom en kulturskribent med en liten almanacka och sa att hon ville ha lite bilder till en artikel imorgon som skulle handla något om att tiden går fort och ville ha nå bilder som passade det uttrycket. Så fick rigga upp en ministudio och testade fota lite olika bilder till henne. När det var klart och färdigredigerat hängde jag på en annan fotograf och en skribent på en bilfärd till Delsbo där dom hade en liten story. Sen iväg till Friggesund där jag fotade en minnesplats för ett par ungdomar som omkom i en mopedolycka för ett halvår sedan som nu hade blivit vandaliserad.


Väl tillbaka blev det lite redigering innan jag skickade dom vidare till artikeln därefter blev det skapligt lång strötid, händer inte alltid något. Men vid halv åtta sprackade det till i polisradion och ett larm om en trafikolycka söder om Iggesund ropades ut, så på med fotovästar och iväg till platsen med en annan fotograf och fotade lite där. Efter att vi satt oss i bilen och åkt tillbaka var jag hyfsat blöt om fötterna eftersom det har börjat falla ner massa blötsnö, tyvärr.. hade hoppats att våren var på ingång..

Av Norde - 21 februari 2008 17:41

Känns lite småstressigt just nu.. sitter här trots att jag borde befinna mig nere i mörkerrummet och framkalla massa studiobilder till redovisningen imorgon men är för slö för att sätta igång.. Har iaf nyss satt i mig några koppar kaffe så förhoppningsvis håller man sig vaken hela natten så man hinner få klart allt. Förstår inte varför jag jämt ska göra allt i sista stund?

Nästa vecka blir det ganska tomt här uppe då vi ska ut på praktik på olika ställen i landet, själv stannar jag i Huddik och gör min praktik på HT. Börjar dra ihop sig för slutarbetet också, förslag på fotoprojekt?


Snart helg också, undrar vad som händer då ja`?


Ska bli skönt att komma hem iaf, dels så att man får tillbaks sin mobilladdare som ligger hos krille eller pöjk. Jobbigt att vara utan batteri och ingen annan som har en laddare. Antar att jag läre lyda sta´s råd och köpa mig en ny mobil. En som andra har laddare till :D


Ska passa på att göra en liten emelie också och lägga upp dagens korta låtlista som rullat in genom mina öron och i mitt huvud:

- Sunday Sound - More then dead

 http://www.myspace.com/sundaysound

- Ryan Adams - Wonderwall

http://youtube.com/watch?v=Giu60KG4uDI

- Yellowcard - Dear Bobbie
http://youtube.com/watch?v=73EKvEEzEOM
- Nickelback - Rockstar

 http://youtube.com/watch?v=uK4niyFhERs

- Alexander Schöld - Jag hatar dig

 http://youtube.com/watch?v=Ld4uYQXvbto

- Johnny Cash - Hurt

http://youtube.com/watch?v=SmVAWKfJ4Go

- Breaking Benjamin - Rain

http://youtube.com/watch?v=pPzQMhnXD38



Av Norde - 15 februari 2008 18:09

 

 

Det är svårt att mista en vän,

så svårt att mista en vän.
Något fint går itu.
Här är jag, var är du?

Jag vill tro, att vi träffas igen.

Som en fjäril som lyfter från blomman,
som en fågel som lämnar sitt bo
söker själen sin väg mot det höga,
så har jag hört,
så har jag lärt.
Är det sant, så vet du det nu.

Här är jag, var är du?

Det är svårt att mista en vän,
så svårt att mista en vän.
Något fint går itu.
Här är jag, var är du?

Jag vill tro, att vi träffas igen.

 

 

Av Norde - 11 februari 2008 23:28

Idag var dagen jag har väntat på länge. Det var dags för min titthålsoperation. Efter att noga ha duschat med nån speciell svamp för att ta bort infektionsrisken åkte jag imorse iväg til Bollnäs sjukhus till klockan åtta. Halvtimmen senare fick jag komma in och togs emot av en narkossköterska och en ortoped som som märkte ut på mitt knä med en tuschpenna vart de skulle gå in. Sedan bad ortopeden mig att spänna lårmusklerna och kika på dom, först då såg jag hur mycket muskler jag har tappat i det vänstra benet. Sen fick jag åka in på ett rum där narkosläkaren rakade av halva mitt ben, ser lagom manligt ut, innan han gav mig dropp och sedan upplyste mig om att det var en skön upplevelse att somna när man blev sövd. Därefter lämnade han mig i nära två timmar medans jag låg och lyssnade på musik.


Strax innan jag fick åka vidare till operationssalen fick jag tre smärtstillande tabletter och sen var det dags. Väl inne i operationssalen fick jag en del ekg-plattor fästa över bröstet och ekg tillkopplat och benen lätt fastspända med en sele över låren. Därefter gav en sköterska mig en spruta med smärtstillande genom droppet som var fäst i armen, kändes hur det gick upp i armen sen blev man lite tung i huvudet. Därefter kom en till spruta med sömnmedlet eller vad man ska kalla det som skulle söva ner mig. Efter att det gick in kommer jag ihåg att ja pratade lite med sköterskan sen måste jag ha slocknat mitt i diskussionen för kommer inte ihåg något mer.


Timmen senare vaknar jag till av att det står några sköterskor runt mig i ett annat rum och trär på mig en syrgasmask över ansiktet, antar att jag måste haft smärtor eftersom jag fick syrgas. Själv kände jag ingenting då jag var påverkad av allt smärtstillande. När de gått därifrån slockande jag igen och sov vidare ett kort tag innan jag började vakna till. Fattar då att jag blivit överlyft i en säng och ligger på uppvakningssalen, fick iaf en fönsterplats. Känner även att jag har ont i halsen och förstår efter ett tag att det är efter slangen dom körde ner i halsen på mig när jag blev sövd för att öppna luftvägarna, är även alldeles tung och seg i skallen. Testar så jag kan röra på tårna iaf vilket går och lyfter av mig täcket och ser att knät är inslaget i bandage. Lutar mig därefter tillbaka då jag känner mig helt slut i kroppen. Trekvarten senare kommer dom in med fika åt mig och kort därefter kommer ortopeden och berättar om operationen för mig. Diagnos löd att min främre korsband var helt av och att dom hade sugit ut små delar som låg runtikring det och att jag var i behov av en ny operation där dom kommer fixa korsbandet åt mig. Tidigast om sex veckor kommer jag kunna få en sådan operation. Därefter var det bara resa sig och promenera därifrån med två stygn på knät. Väl hemma kände jag mig riktigt seg av all medicin jag fått och slocknade så fort jag la mig..

Av Norde - 10 februari 2008 23:16

Fick långhelg denna helgen. Var ledig i fredags så hade åkt hem på torsdagen för att kunna utnyttja fredagen hemma. Blev en sväng in till stan och en fika på rådhuskondis innan jag på kvällen hängde med falck en sväng ner till Uppsala fram och tebax..


På lördag eftermiddag var det fotboll som var planerat då Ljusnan cup gick av stapeln. Sett till gruppen var vi rankade som favoriter, ett favoritskap vi skulle stå upp till hade vi tänkt. Som alla andra turneringar vi ställer upp i går vi ut och startar med en riktigt skitmatch mot Hällbo. Fick iaf med oss en pinne efter att ha spelat 4-4.

Motståndet till nästa match stog Långhed för, ett lag vi egentligen lätt borde ha vunnit mot. Men motgångarna fortsatte att grina oss i ansiktet och vi bjöd inte upp till något vidare finlir men lyckades iaf få med oss en seger då matchen slutade 4-3 till våran favör.

Inför sista gruppspelsmatchen var humöret inte helt 100% då ingen i laget riktigt hade lyckats nå upp till sin egentliga nivå, viss frustration fanns. Matchen gällde mycket då det fanns viss risk att vid förlust riskera att inte få spela vidare. När matchuret stannade på 20:00 hade vi lyckats knipa segern, 3-2 över Norrham, och vi var vidare. Frågan var bara om vi skulle vinna gruppen eller komma två och få kvala under morgondagen. Nästkommande match mellan Hällbo-Långhed skulle avgöra. Med vårt stöd i ryggen knep Långhed segern vilket innebar att vi var klara för kvartfinal.


Söndagen var kommen och i kvarten väntade Edsbyn. Dom flesta verkade ha tänkt igenom gårdagen och varför det gick som det gick och visade nu prov på fin fotboll och bra försvarsspel vilket ledde till att vi plockade hem matchen genom en 3-0 seger och var klara för semifinalen. Där väntade, precis som i KM, Trönö. Inställningen vi hade i Edsbyn matchen verkade vara som bortblåst och vi bjöd in dom i matchen genom flertalet enkla misstag. Lägen dom utnyttjade och gjorde mål på vilket fick oss att inte alls längre hänga med helt och därmed var vi ute ur cupen efter en 1-3 förlust.. I finalen väntade Dalkurd för trönöpågarna. Ett lag som visade sig vara alldeles för svårt för Trönö och efter väldigt fin fotboll stog återigen (tredje året i rad) Dalkurd som segrare av Ljusnan Cup.


Det var min helg.. Imorrn väntar titthålsoperation för min del. Kommer nog ett nytt inlägg om det imorgon om jag inte är helt slut då..


Av Norde - 4 februari 2008 17:56

Har spenderat helgen norrut, rättare sagt i Sundsvall. Åkte dit i fredags morse med klassen då vi skulle upp på Södra Berget och besöka Norrlandsdagarna som är en form av fotomässa. Dagen bjöd på många intressanta föreläsningar, speciellt den av den norska fotografen Morten Krogvold, men även utställningar och workshops.
Efter att mässan stängt för dagen bar det av ner till staden där vi gick på några andra fotoutställningar innan vi begav oss till Kina restaurangen för lite god mat. När maten var uppäten skiljdes vi alla åt åt olika håll, för min del blev jag upphämtad av Nord och vi begav oss till hans lägenhet alldeles i närheten av torget. Senare på kvällen drog vi oss iväg till kåren och sen vidare till några andra krogar och träffade en massa trevligt folk.

På lördagmorgon bar det återigen iväg upp på södra berget för mässans andra dag. Väl där uppe bänkade vi oss och lyssnade på några fler intressanta och roliga föredrag. Inte ofta föredrag brukar vara roliga och intressanta men dessa var faktiskt det. Blev även til att kika in lite fler utställningar och workshops. Passade även på att klämma på lite kameror och objektiv. Började i Nikons monter där jag snabbt konstaterade att D40x´n var minimal och obekväm men att dom större kamerorna verkade reko. Men Canonfrälst som man är så begav jag mig snabbt till Canon´s monter istället där jag tidigare varit och klämmt på objektiven. Nu gick jag på kamerorna istället och placerade en 1Ds Mark III:a i mina händer och testade fota lite och pilla med den. Skön känsla ;P Tyvärr hade man ju inte cashen till att köpa den då den skulle kosta ca. 80.000 utan objektiv men nu har man iaf testat den lite. =P Passade även på att pilla lite på en Hasselbladskamera som tydligen skulle ligga på 215.000:- exlusive moms..

På kvällen blev det först ut och äta lite med Nord innan vi gick tillbaka till lägenheten och kikade lite film och drack lite gott innan vi rörde oss iväg mot stan. Kvällen blev inte sämre av att man vann två tävlingar i baren på första stället vi var på och blev bjuden på drinkar därefter. Sen rörde vi oss iväg till Stadshuset dit de allra flesta skulle då Petter skulle uppträda där under kvällen. När han väl gjorde entré slängde han ur sig en skön kommentar till alla dom som stog med kameror och fotade: "Alla ni som fotar, jag har en bättre kamera än er!" varpå han slet upp en systemkamera och började fota publiken. Riktigt rolig kväll blev det! Och folket i Sundsvall är riiktigt riiktigt trevligt faktiskt!

Vaknade upp på söndagmorgon av att solen strålade in genom rutan på ett snyggt sätt så var bara tvungen att utnyttja det ljuset till att testa fota i.
Efter att ha brännt av nåra foton la jag mig igen.. Nördigt? haha
När man väl kommit upp igen blev det till att dra runt lite på stan och kika lite kläder innan det bar av till sporthallen då Nord och hans lag hade en
ödesmatch mot Storvreta. Förlust och dom skulle troligtvis ramla ur division ett. Slutade med hemmaseger för dom i förlängning, 5-4. Sen satte jag mig på bussen ner till Hudiksvall igen..

Väl tillbaka i Forsa satte jag mig ner och läste igenom helgens tidningar. Upptäcker då en rubrik som berättar om att det startat någon ryktesspridning om hur Pelle omkommit och det jag läste fick mig att bli riktigt förbannad! Visserligen vet ingen riktigt vad som hände men hur någon kan påstå något sådant och starta ett rykte som det som dom berättade om i tidnigen är helt befängt. Blir så förbannad av att läsa något så idiotiskt!

Ovido - Quiz & Flashcards