Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Norde - 10 mars 2009 22:08

Har hört många säga att min blogg är tråkig p.g.a avsaknaden av bilder och istället en massa text. Jag är ju trots allt BILDjournalist..


Själv kan jag egentligen inget annat än att hålla med. Det är bilder som lockar till läsning, bilder som gör att man stannar upp vid text  och bilder som gör det hela intressant. För att använda en gammal klyscha: "En bild säger mer än tusen ord."


Nackdelen är bara att jag inte orkar redigera bilderna. Plåtar en massa men sen blir allt bara liggandes.. Men ska försöka ta åt mig av det och försöka sätta mig in i det där med redigering och förhoppningsvis börja ladda upp bilder här och göra det hela till en mer seriös blogg.


Imorgon väntar föreläsning av fotografen Anders Engman som skall berätta om sin Årets bild-vinst.

Av Norde - 10 mars 2009 13:11

Ringde tidningen Ljusnan imorse som jag skall göra praktik hos de kommande två veckorna. De verkade inte ha så större koll på allt men ska bli roligt att få komma dit och få lära sig lite om redaktionsarbete. Skulle få presentera mig närmare för alla under morgonmötet på måndag.


Därefter slog jag en signal till Expressens fotograf Suvad Mrkonjic för att intervjua honom lite om årets bild. Vi i klassen har i uppgift att ta reda på lite mer om årets bild  och har fått ett varsitt årtal som vi ska fördjupa oss i. Jag fick 1996, alltså det året som Mrkonjic fick priset för årets bild. Bilden föreställer en gammal kvinna som sitter instängd i en häktningscell i väntan på utvisning.


Så nu är alltså meningen att jag ska få fram bakgrunden till bilden och allt som kan tänkas vara intressant om denna. Dessvärre svarade Mrkonjic inte på telefonen men efter ett par minuter ringde han upp mig så jag fick förklara mitt ärende. Vi enades om att jag skulle återkomma imorgon eftersom han var i Köpenhamn på jobb just nu så då får man ladda för att ringa imorgon igen.


Resten av dagen ska väl spenderas till att försöka analysera just denna bild till bildanalysen vi också ska göra. Se den semiotiska, denotativa och konnotativa delen av bilden.. Vad allt det nu innebär. Men först väntar diskning och matlagning.

Av Norde - 10 mars 2009 13:04

Efter att ha skickat in ansökningar till de olika nyhetstidningarna hemikring började jag fundera över vad som skulle hända om man inte får något jobb i sommar? Insåg snabbt att det skulle bli en fattig tid och att man inte skulle ha möjlighet att åka på en massa saker som förra sommaren isf. Skulle inte bli så jätterolig sommar om man skulle missa allt skoj. Så passade på att slänga iväg en till jobbansökan för att försöka bredda möjligheterna till jobb. Så ser ni inte mig på någon tidning i sommar så kanske jag brummar runt i en glassbil.

Ovido - Quiz & Flashcards